
Český jazyk
Výuka 15. 6. - 18. 6. 2020
Nejprve si ale zopakujeme zájmena.
1. Pracovní sešit str. 18/ cv. 1, 2, 5, 6 - vše si můžete zkontrolovat podle klíče.
2. Zápis do sešitu
Číslovky
Vyjadřují počet, pořadí nebo uvádějí, kolikrát se něco vykytuje.
Rozlišujeme číslovky určité a neurčité.
Určité číslovky vyjadřují přesný počet - deset, první, jedenkrát
Neurčité číslovky nevyjadřují přesný počet - mnoho, několikátý, kolikerý
Druhy číslovek
- Základní - KOLIK? - jeden, dva, tři, kolik, tolik, málo, mnoho
- Řadové - KOLIKÁTÝ? - první, druhý, třetí, kolikátý, několikátý
- Druhové - KOLIKERÝ? KOLIKERY? - dvojí, dvoje, trojí, troje, kolikery, několikery
- Násobné - KOLIKRÁT? - jednou, dvakrát, dvojnásobný, kolikrát, mnohokrát
3. Pracovní sešit str. 21/ cv. 1 , 2, str. 22/ cv. 1.
4. Pravopisné cvičení - výsledek mi můžete poslat
https://www.umimecesky.cz/doplnovacka-koncovky-pridavnych-jmen-1-uroven/7713
5. Dobrovolný úkol
Výuka 15. 6. - 18. 6. 2020
Výuka 8. 6. - 12. 6. 2020
Poslechněte si ho, potom si uděláme zápis.
https://www.youtube.com/watch?v=oIeTslzjZK
2. Zápis do sešitu
ZÁJMENA
- ohebný slovní druh
- jsou slova, která zastupují podstatná a přídavná jména nebo na ně ukazují.
Druhy zájmen:
1. osobní - já, ty on, ona, my, vy, oni, se
2. ukazovací - ten, tento, tenhle, onen, takový, tentýž, sám
3. přivlastňovací - můj, tvůj, jeho, její, náš, váš, jejich, svůj
4. vztažná - jaký, který, čí, kdo, co
5. tázací - jaký?, který?, čí?, kdo?, co?
6. neurčitá - někdo, něco, některý, leckdo, lecco, máloco, každý, všechen
7. záporná - nikdo, nic, nijaký, ničí, žádný
3. Vypracujte pracovní list
4. Další procvičování bude v pracovním sešitě - str. 16/cv. 1., 2. 5.
5. Teď si procvičíme psaní zájmena "já".
Tady je menší návod, snad se Vám bude líbit.
https://www.pravopisne.cz/2012/10/doplnovani-memne-6-14/
Teď si to vyzkoušejte v praxi. :-)
https://www.pravopisne.cz/2012/10/doplnovani-memne-6-14/
6. Procvičovat zájmena můžete také v Didaktě.cz
Věřím, že Vám to šlo hezky.
Mějte se krásně. Pěkný víkend.
Výuka 1. 6. - 5. 6. 2020
Dobré dopoledne,
krásný Den dětí, moje milé děti. :-)
Tento týden budeme ještě opakovat přídavná jména a slovesa, ale podíváme se i na novinky.
Stáhněte si dokumenty a dejte se do práce.
Teď ta novinka:
1. Vezměte si sešit a zapište si.
ROZKAZOVACÍ ZPŮSOB
- slovesné tvary vyjadřují rozkaz, zákaz nebo prosbu.
- nevyjadřuje čas
- tvoří se ve : 2. osobě čísla jednotného - zapiš
1. osobě čísla množného - zapišme
2. osobě čísla množného - zapište
PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB
- vyjadřuje děj, který by se mohl uskutečnit.
skládáme: příčestí minulé + sloveso "být" v podmiňovacím způsobu
1. já bych zpíval 1. my bychom zpívali
2. ty bys zpíval 2. vy byste zpívali
3. on by zpíval 3. oni by zpívali
2. Zkuste si cvičení v pracovním sešitě.
str. 12/cv. 3, str. 13/ cv. 1., 2.
Výuka 25. 5. - 29. 5. 2020
Výuka 18. 5. - 22. 5. 2020
Dobré jitro, moji milí,
je pondělí a i tento týden se uvidíme na ČJ až v úterý, takže dnes budete pracovat samostatně. :-)
To zvládnete. JDEME NA TO!
Pondělí 18. 5.
Český jazyk
Čtení
Vezměte si novou knížku, udělejte si chvilku, pohodlně se usaďte a s chutí do čtení.
Otázka na květen: Na jakém místě by hlavní hrdina chtěl trávit jaro? Zdůvodni jeho přání.
Čtenářský deník za květen odešlete do 5. června.
Kdo byl na online hodině, má hotovou část český jazyk.
Mějte se krásně.
Úterý 19. 5.
Dobré ráno,
dnes nás čeká online hodina českého jazyka.
Tady je pár úkolů pro ty, kteří se nestihnou přihlásit.
1. Přiřaďte správný čas
https://www.umimecesky.cz/cviceni-slovesny-cas
2. Klikněte na správný čas.
https://www.ucirna.cz/cestina/slovesa_cas.php
3. Určete správně mluvnické kategorie sloves
https://www.pravopisne.cz/2015/01/test-urcovani-kategorii-sloves-10-2/
4. Zahrajte si pexeso - určete slovní druhy
https://www.pravopisne.cz/2017/03/urcovani-slovnich-druhu-4-pravoxeso-10/
5. Stále platí procvičování v Didaktě.cz
Mějte se hezky.
Středa 20. 5.
Krásné ráno, moji milí,
co nás dnes čeká a nemine. :-)
1. Procvičte si pravopis.
https://www.pravopisne.cz/2015/10/diktat-pro-4-5-tridu-zakladni-skoly-24/
https://www.pravopisne.cz/2012/07/souhrnne-cviceni-pro-4-a-5-rocnik-zs-20/
2. Teď si napíšeme pravopisné cvičení. :-) - pošlete mi Váš výsledek.
https://www.pravopisne.cz/2011/10/diktat-pro-5-rocnik-zs-20/
3. Vezměte si pracovní sešit. Nalistujte stranu 11 a vyplňte cvičení 2. - Napište tvary sloves v minulém čase.
4. Pracovní sešit str. 11/ cv. 3 - Doplňte vynechaná písmena. Potom věty napište v minulém čase.
a) Rozlište věty oznamovací, rozkazovací, tázací a přací.
Vše si můžete zkontrolovat podle klíče.
Čtvrtek 21. 5.
Český jazyk
Krásné ráno,
1. Zopakujeme si druhy přídavných jmen.
https://www.pravopisne.cz/2014/11/test-urcovani-druhu-u-pridavnych-jmen-12/
2. Určete vzor podstatných jmen.
https://www.pravopisne.cz/2014/09/test-urcovani-vzoru-podstatnych-jmen-2-13/
3. Vezměte si učebnici str. 94 - Pečlivě si projděte tabulku - Časování zvratných sloves v čase minulém.
4. Učebnice str. 94/ cv. 3 - Podle obrázků vyprávějte, jak Petr připravil ovocný salát.
Čtení
Vezměte si novou knížku, udělejte si chvilku, pohodlně se usaďte a s chutí do čtení
Otázka na květen: Na jakém místě by hlavní hrdina chtěl trávit jaro? Zdůvodni jeho přání.
Čtenářský deník za květen odešlete do 5. června.
Kdo byl na online hodině, má hotovou část český jazyk.
Mějte se krásně.
Pátek 22. 5.
Dobré jitro, milé děti,
1. Učebnice str. 94/ cv. 4. - Do Lenčiných vět vyberte vhodná slovesa z nabídky. Podle zadání v závorce je převeďte do správného tvaru v čase minulém.
2. Pracovní sešit str. 13 - Slovesa - opakování
1. Doplňte i, í/ y, ý
a) Vyhledejte slovesa. Slovesné tvary v přítomném čase podtrhněte žlutou vlnovkou, v budoucím čase oranžovou vlnovkou, v minulém čase modrou vlnovkou.
b) Vyhledejte a zapište tvar podmiňovacího způsobu.
c) Určete mluvnické kategorie sloves.
3. Pokud budete mít chuť, můžete procvičovat v Didaktě.cz
Krásný víkend.
Výuka 11. 5. - 15. 5. 2020
Pondělí 11. 5.
Český jazyk
1. Vypište slovesné tvary a určete osobu, číslo, způsob a čas.
Nechtěli byste přijet zítra na oběd? Každý večer si v posteli čtu. Nestůj tady jako solný sloup. Před domem mě zastavili nějací obchodníci s mobily. Zazpíváš mi tu novou písničku? Popovídali jsme si o včerejším závodu.
sloveso osoba číslo způsob čas
Správné řešení bude v Aktualitách příští týden.
2. Napiš slovesa v určeném tvaru
Běžet - 2. os., č. jed., způs. rozkaz........................................................
Vyskočit - 2. os., č. množ., způs. oznam., čas bud.....................................
Vařit - 3. os., č. jed., způs. podmiň.......................................................
Dívat se - 1. os., č. jed. způs. oznam., čas minulý.......................................
Filmovat - 1. os., č. množ., způs. oznam., čas přít......................................
3. Určete slovesný způsob.
https://www.umimecesky.cz/rozrazovacka-slovesa-zpusob-1-uroven/1270
4. Určete slovesný čas.
https://www.umimecesky.cz/rozrazovacka-slovesa-cas-2-uroven/984
Hry můžete zkoušet, dokud nebudete mít obdélníky zelené. :-)



Úterý 12. 5.
Dobré ráno,
dnes nás čeká online hodina českého jazyka.
Tady je pár úkolů pro ty, kteří se nestihnou přihlásit.
1. Doplň i - y. Urči slovní druhy
Ve v-loze, pol-b-l ruku, nez-vej, jaz-ček, nab-tá baterie, oz-vá se, zv-tězil jsem, ml-t ve ml-ně, podej m-, pros-vat mouku s-tkem, p-l je žlutý, dob-vat hrady, hb-tě a b-stře, nabl-zku stojí m-slivna, ve veliké v-ši, vlci v-li, přežv-kavci se živ- b-linami, rozs-paný p-sek, v um--várně, chceme m-t hezké známky, v prům-slu, m-chačka, vel-ké p-smo, v-s-láme v-sílačkou, uv-díme, v-v-klaný zub, do průsm-ku.
2. Časujte sloveso koulet ve všech osobách přítomného času, poté i v budoucím čase:
1. 1.
2. 2.
3. 3.
3. Určete osobu, číslo, způsob (oznamovací, rozkazovací, podmiňovací) a čas daných sloves a utvořte infinitiv:
Pozoruješ
Skáče
Vyskočí
Napíšeme
Koupíte
Běhám
4. Poznejte slovesný způsob.
https://www.umimecesky.cz/rozrazovacka-slovesa-zpusob-2-uroven/712
5. Dobrovolný úkol.
Stále můžete procvičovat na Didakta.cz - Slovesa 1 - všechny kategorie
Čtení
Vezměte si novou knížku, udělejte si chvilku, pohodlně se usaďte a s chutí do čtení.
Otázka na květen: Na jakém místě by hlavní hrdina chtěl trávit jaro? Zdůvodni jeho přání.
Čtenářský deník za květen odešlete do 5. června.
Kdo byl na online hodině, má hotovou část český jazyk.
Mějte se krásně.
Středa 13. 5.
Dobré ráno,
dnes si budeme hrát.
Pojďme na to.
1. Hádej, hádej, hadači.
https://www.umimecesky.cz/hadanky-lehke/261
2. Najdi slovesa.
https://www.gramar.in/cs/test.php?g_idt=5eb6dbd747930
3. Doplňte mluvnické kategorie.
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
4. Teď zkusíme přesmyčky. Jak Vám to půjde...:-)
https://www.gramar.in/cs/test.php?g_idt=5eb6dc1924c4c
5. Zopakujte si slovní druhy.
https://www.gramar.in/cs/test.php?g_idt=5eb6dc4f01ee5

Líbilo se Vám to?
Mějte se krásně.
Čtvrtek 14. 5.
Český jazyk
Krásné ráno,
dnes se naučíme napsat dopis.
1. Otevřete si učebnici str. 92 - Přečtěte si dopis, který dostal Michal. Řekněte, zda je to dopis osobní nebo úřední.
Chcete pomoci?
Je to dopis osobní - Michalovi píše kamarád Tomáš.
2. Zápis do sešitu
Dopis
- je slohový útvar, který někomu něco písemně sdělujeme.
Osobní dopis - píšeme někomu známému nebo ho od známého dostáváme.
Úřední dopis - posílají úřady, instituce, banky nebo my jim.
3. Učebnice str. 92 - Přiřaďte uvedené části dopisu k částem v dopisu Michalovi.
4. Pojďme si zopakovat, co vše musí obsahovat adresa a jak se píše.
Adresa obsahuje: oslovení, jmého a příjmení, ulici a číslo domu, město, poštovní směrovací číslo
př.:
Slečna
Alena Nováková
Na Skále 257
Most 434 01
Nezapomeňte, že zájmena Ty, Vy, Tvůj, Váš a jejich tvary se píší v dopisech s velkým počátečním písmemen. Je to výraz naší zdvořilosti.
5. Procvičte si koncovky podstatných jmen
https://www.pravopisne.cz/2015/06/koncovky-podstatnych-jmen-2-pravokviz-15/
Čtení
Vezměte si novou knížku, udělejte si chvilku, pohodlně se usaďte a s chutí do čtení.
Otázka na květen: Na jakém místě by hlavní hrdina chtěl trávit jaro? Zdůvodni jeho přání.
Čtenářský deník za květen odešlete do 5. června.
Kdo byl na online hodině, má hotovou část český jazyk.
Mějte se krásně.
Pátek 15. 5.
Dobré jitro, milé děti,
dnes budete mít jediný úkol.
Připravte si dopisní papír nebo využijte počítač a napište dopis.
Vyberte si jedno z nabízených témat.
- dopis dědečkovi a babičce, že k nim přijedete na letní prázdniny
- dopis kamarádovi/kamarádce, který/která je na ozdravném pobytu v lázních
- dopis tvorovi z jiné planety, který se chystá navštívit Zemi (sdělte mu zajímavosti o naší planetě, co by si měl vzít s sebou, na co si zde dávat pozor, ...)
- dopis jakékoliv jiné osobně o tom, co byste si přáli, co se Vám libí, ale i to co rádi nemáte a co byste změnili.
Dopis mi, prosím, pošlete. Nezapomeňte na všechny části dopisu (adresa, datum a místo odeslání, oslovení adresáta, úvodní pozdrav, vlastní sdělení, závěrečné přání, pozdrav, podpis)
Krásný víkend.
Výuka 4. 5. - 7. 5. 2020
Pondělí 4. května
Český jazyk
Dnes nás čeká online hodina, ve které budeme opakovat přídavná jména a podíváme se na slovesa.
Tady je pár úkolů pro ty, kteří se nestihnou přihlásit.
1. Procvičte si koncovky přídavných jmen.
https://www.pravopisne.cz/2012/06/pridavna-jmena-4-15/
2. Vytvoř ke slovesům tvar neurčitý / infinitiv/.
Seděli ...................................................... Budu cvičit ........................................................
malovali bychom ................................. Zpívám .............................................................
3. Podtrhněte slovesné tvary složené.
házel by, nelíbí se, žijí, koupil jsem, spali bychom, budeš plavat, raduji se, budu říkat, namaluji
POZOR DŮLEŽITÁ ZAJÍMAVOST, o které jsme ještě nemluvili.
Součástí všech tvarů minulého času dříve bylo pomocné sloveso být, i ve 3. osobě - on jest utekl, oni jsou utekli - z toho důvodu se i dnes tvary on utekl, oni utekli považujeme za složené.
4. Napište slovesa podle určených kriterií
trhat 1. os., j. č., přít. čas
mluvit 1. os, mn. č., min. čas
psát 2. os., j. č., bud. čas
skákat 3. os, mn. č., min. čas
zlobit 3. os, j. č., přít. čas
být 2. os., j. č., přít. čas
4. Určete osobu, číslo a čas u sloves:
budeme se učit
nakupovali jste
čte
5. Procvičování sloves v didakta.cz
Didakta.cz - Ohebné slovní druhy 1 - Slovesa (procvičování - najdi sloveso, přiřaď číslo, přiřaď k času)
Čtení
Máme tu nový měsíc.
Vezměte si novou knížku, udělejte si chvilku, pohodlně se usaďte a s chutí do čtení.
Otázka na květen: Na jakém místě by hlavní hrdina chtěl trávit jaro? Zdůvodni jeho přání.
Čtenářský deník za květen odešlete do 5. června.
Úterý 5. května
Krásné ráno,
protáhněte se, narovnejte se a jdeme na to. :-)
1. Zopakujte si koncovky podstatných jmen - ve středu bude pravopisné cvičení
https://www.pravopisne.cz/2015/06/koncovky-podstatnych-jmen-2-pravokviz-15/
2. Učebnice str. 89/ cv. 4 - Přečtěte si text. Kde je to možné, převeďte vyprávění do přítomného času.
a) Uvažujte také, kdo a proč mohl Davidovi zavolat.
b) Stalo se vám někdy, že jste na něco důležitého zapomněli? Vyprávějte o tom.
3. Použijte přítomný čas k vyprávění o tom:
- co děláte ráno, než odejdete do školy
- co děláte dopoledne ve škole
- co děláte odpoledne, když se vrátíte ze školy
Jednu možnost si vyberte, napište vyprávění a pošlete mi mailem. Vyprávění můžete psát na počítači, abyste nemuseli nic fotit. Nezapomeňte na pravopis. :-)
Rozsah cvičení: alespoň stránka školního sešitu
4. Dobrovolný úkol
Poproste někoho z blízkých, aby Vám nadiktoval diktát na str. 89/ cv. 7. Vše si pak pečlivě zkontrolujte.
Středa 6. května
Krásné ráno,
co nás dnes čeká a nemine?
1. Učebnice str. 90/cv. 1 - Anička má vyjádřit budoucí čas složeným tvarem. Zkuste to také.
př.: číst (os. 2., č. j.) - budeš číst - složený tvar (dvě slovesa)
2. Učebnice str. 90/cv. 2 - Petr má vyjádřit budoucí čas jednoduchým tvarem. Pomozte mu s tím.
př.: číst (os. 2., č. j.) - přečteš - jednoduchý tvar (jedno sloveso)
Pomůže Vám tabulka pod cvičeními.
3. Zápis do školního sešitu
Budoucí čas
- vyjadřuje se dvojím způsobem
1. Složeným tvarem - sloveso být v budoucím čase + infinitiv významového slovesa (budu vařit)
2. Jednoduchým přítomným tvarem, který vyjadřuje čas budoucí (uvařím)
tento tvar často tvoříme přidáním předponyk tvaru času přítomného (vařím - uvařím)
4. Pracovní sešit str. 10/ cv. 1 - Vyjádřete budoucí čas jednoduchým a složeným tvarem v 1. os. č. j.
Nezapomeňte si pečlivě zkontrolovat podle klíče.
5. Pravopisné cvičení
https://www.pravopisne.cz/2012/10/koncovky-podstatnych-jmen-souhrnne-cviceni-6-17/
Cvičení vyplňte a výsledek mi, prosím, pošlete mailem.
Čtvrtek 7. května
Český jazyk
Slovesné tvary napište do formuláře a podepsané odešlete.
4. Dobrovolný úkol
Procvičování sloves v didakta.cz
Didakta.cz - Ohebné slovní druhy 1 - Slovesa (procvičování - najdi sloveso, přiřaď číslo, přiřaď k času, doplň tabulku)
Čtení
Pracujte na čtenářském deníku - udělejte si chvilku, vezměte si knížku, pohodlně se usaďte a s chutí do čtení.
Otázka na květen: Na jakém místě by hlavní hrdina chtěl trávit jaro? Zdůvodni jeho přání.
Čtenářský deník za květen odešlete do 5. června.
Dnes je to vše.
Krásný sváteční pátek.
Výuka 27. 4. - 30. 4. 2020
Pondělí 27. dubna
Český jazyk
Dnes nás čeká online hodina, ve které budeme opakovat přídavná jména a podíváme se na slovesa.
Tady je pár úkolů pro ty, kteří se nestihnou přihlásit.
1. Procvičte si koncovky přídavných jmen.
https://www.pravopisne.cz/2016/06/koncovky-pridavnych-jmen-v-souhrnnem-cviceni-2-pravokviz-20/
2. Vytvoř ke slovesům tvar neurčitý / infinitiv/.
Pomáhám ...................................................... Zamkneš ........................................................
Řeknu ............................................................ Uplynul .............................................................
Vaříme .......................................................... Není ..........................................................
3. Určete slovesné tvary jednoduché a složené.
https://zsbcupice.cz/hot-potatoes/cesky-jazyk/4.rocnik/slovesa1/slovesa5.htm
4. Určete osobu, číslo a čas u sloves:
píši poslali jsme
zanese si budeme spát
budu sedět šel jsem
5. Procvičování sloves v didakta.cz
Didakta.cz - Ohebné slovní druhy 1 - Slovesa (procvičování - najdi sloveso, přiřaď číslo, přířaď k času)
Čtení
Stále pracujte na čtenářském deníku - udělejte si chvilku, vezměte si knížku, pohodlně se usaďte a s chutí do čtení.
Otázka za duben: Chtěl by se hlavní hrdina učit doma, nebo by raději chodil s dětmi do školy? Zdůvodni jeho přání.
Čtenářský deník za duben pošlete do 4. května.
Úterý 28. dubna
Krásné ráno,
protáhněte se, narovnejte se a jdeme na to. :-)
1. Zopakujte si koncovky přídavných jmen - ve středu bude pravopisné cvičení
https://www.pravopisne.cz/2016/03/pridavna-jmena-souhrnne-cviceni-pravokviz-12/
2. Opakování - Slovesa
Didakta .cz - Ohebné slovní druhy 1 - Slovesa
a) Urči osobu
b) Číslo jednotné nebo množné
c) Přiřaď k času
d) Jaký je to způsob? - procvičte si slovesný způsob - stačí přesunout slovesa do správné části lodi.
Úkoly a - c jste už měli, ale didakta nabízí mnoho cvičení k procvičování, pokud Vám zadání přijde povědomé, klikněte na možnost pokračovat - aplikace nabídne nové úkoly.
Pokud máte cvičení hotová, pro dnešek je to všechno.
Středa 29. dubna
Krásné ráno,
co nás dnes čeká a nemine?
1. Určete osobu, číslo a čas.
2. Vyplňte cvičení a pošlete mi Váš výsledek.: kostalova@zsuprkova.cz
https://www.pravopisne.cz/2014/08/pridavna-jmena-souhrnne-cviceni-6-13/
3. Vezměte si sešit, napište dnešní datum a následující text.
OZNAMOVACÍ ZPŮSOB - ČAS PŘÍTOMNÝ
- slovesné tvary v přítomném čase jsou vždy jednoduché (pečeme, ryjete)
- v koncovkách sloves v přít. čase vždy píšeme - -i/-í (píší, zdravím, zdravíme)
4. Pracovní sešit str. 9/cv. 1 - Vyhledejte a vlnovkou podtrhněte tvary sloves v přítomném čase.
a) Vypište z textu alespoň tři přirovnání (př.: Chytrý jako liška.)
b) Zjistěte, co je to balalajka.
c) ve Slovníku spisovného jazyka českého (nebo jiné online příručce, o které jsme mluvili...) najděte význam slova ropotat.
Až cvičení vyplníte, pečlivě si zkontrolujte podle klíče.
Dobrovolný úkol: Na volný list papíru namalujte vlastní ilustraci k textu. Můžete mi poslat Váš obrázek. :-)
5. Pracovní sešit str. 9/ cv. 2 - Doplňte koncovky sloves v tvarech přítomného času.
Až cvičení vyplníte, pečlivě si zkontrolujte podle klíče.
Dnes je to vše, zítra se budu těšit.
Čtvrtek 30. dubna
Dobré ráno.
1. Pracovní sešit str. 9/ cv. 3 - Infinitiv v závorkách nahraďte tvary přítomného času
př.: Jepice žije...
Cvičení si zkontrolujte podle klíče.
2. Pracovní sešit str. 9/ cv. 4 - Doplňte do vět i, í/y, ý. Potom je přepište do přítomného času.
Cvičení si zkontrolujte podle klíče.
3. Podle zadání doplňte tvary sloves v přítomném čase.
4. Doplňte koncovky sloves v tvarech přítomného času.
5. Dobrovolný úkol:
Učebnice str. 88/ cv. 3 - Sestavte věty.
a) V každé větě určete osobu a číslo slovesa a pak ho řekněte v infinitivu.
Krásný sváteční pátek.
Výuka 20. 4. - 24. 4. 2020
Pondělí 20. 4.
Český jazyk
Dnes nás čeká online hodina, ve které budeme opakovat přídavná jména.
Tady je pár úkolů pro ty, kteří se nestihnou přihlásit.
1. Princezna je zakletá přídavnými jmény.
Kouzlo pomine, když je objevíte - př. jm. tvrdá - označte modře, př. jm. měkká - označte červeně
V daleké zemi, v dávném čase na starém hradě v temné věži také král ukryl - povídá se - kolovrat zlatý. Na řetězy a sedm zámků zavřel vrata - železná, těžká, pancéřová. Díval se dlouze, soustředěně na spící půvab dívčí tváře, na vlasy sluncem rozčesané, na víčka spánkem ulíbaná, na čelo šperkem ozdobené - Snad na život se rozpomene ...
2. Doplňte koncovky přídavných jmen a zdůvodněte pravopis:
hladov_ vlk, sob_ povoz, kos_ bratři, s ryb_ kostí, rychl_ pštros, orl_ křídla, duhov_ pstruzi, čerstv_ vánek, sebevědom_ přítel, škodliv_ brouci, nerezov_ povrch, včel_ plástev
3. Tvoř 1. a 7. pád množného čísla:
bílý kocour
malý strom
orlí dráp
motýlí křídlo
4. Stupňování přídavných jmen.
Když chceme zintenzivnit význam vlastností, můžeme využít stupňování.
Zápis do sešitu:
Přídavná jména - mají 3 stupně:
-1. stupeň: krásný
-2. stupeň: krásnější
-3. stupeň: nejkrásnější
příklady: starý - starší - nejstarší; sladký - sladší - nejsladší; hluboký - hlubší - nejhlubší
To je vše. Šlo Vám to? Pokud jste měli s něčím problém, projděte si ještě jednou zápisy v sešitě a využijte k procvičování pravopisne.cz a umimecesky.cz
Čtení
Stále pracujte na čtenářském deníku - udělejte si chvilku, vezměte si knížku, pohodlně se usaďte a s chutí do čtení.
Otázka za duben: Chtěl by se hlavní hrdina učit doma, nebo by raději chodil s dětmi do školy? Zdůvodni jeho přání.
Čtenářský deník za duben pošlete do 4. května.
Úterý 21. 4.
Dobré ráno.
Dnes se podíváme na další slovní druh - SLOVESA
1. Učebnice str. 85/ cv. 1 - Přečtěte si ukázku z Aniččiny oblíbené knihy.
a) Vymyslete nadpis této ukázky.
2. Zápis do sešitu
SLOVESA
- vyjadřují děj, činnost (vletěla, narušil)
- časují se
- mohou vyjadřovat osobu první, druhou nebo třetí, číslo jednotné nebo množné a čas přítomný, minulý či budoucí
- určitý slovesný tvar - utekl (vyjadřuje osobu, číslo, čas)
- neurčitý tvar - infinitiv - získat, vzít
3. Slovesa říkejte v infinitivu
šel jsem, skončíme, zanese si, píši, budu sedět, poslali jsme, ponesu, přelezete, budu spát
4. Pracovní sešit str. 8/ cv. 1 - Doplňte i, í/y, ý. Pak v textu podtrhněte všechna slovesa vlnovkou.
a) Vypište slovesné tvary neurčité.
b) Vypište zvratná slovesa (př.: zahleděl se).
Až uděláte první tři úkoly, zkontrolujte si svoji práci podle klíče.
To je vše, zbytek úkolů v pracovním sešitě uděláme zase zítra. :-)
Středa 22. 4.
Krásné dopoledne,
jdeme na to.
1. Zopakujte si koncovky přídavných jmen.
https://www.umimecesky.cz/doplnovacka-koncovky-pridavnych-jmen-2-uroven/7721
2. Vyplňte cvičení a pošlete mi Váš výsledek.
https://www.pravopisne.cz/2014/10/pridavna-jmena-souhrnne-cviceni-7-14/
Nápověda: Františkov_ Lázně - ty lázně - rod ženský
3. Pracovní sešit str. 8/ cv. 1 c) - Vyhledejte přídavná jména a zpaměti určujte jejich druh i gramatické kategorie
d) Vyznačte stavbu (předpona, kořen, část příponová) sloves.
e) Vymysli nadpis tohoto příběhu.
f) Rozhodněte, zda se jedná o pohádku, pověst, nebo bajku
Opět si vše pečlivě zkontrolujte podle klíče, pokud by bylo něco nejasného, klidně mi zavolejte, nebo se zeptejte na online hodině. :-)
4. Dobrovolný úkol.
Didakta.cz - Ohebné slovní druhy 1 - Slovesa (procvičování - najdi sloveso, přiřaď číslo, přířaď k času)
Mějte se krásně.
Čtvrtek 23. 4.
1. Didakta.cz - Ohebné slovní druhy 2 - Přídavná jména - Procvičování
a) Najděte přídavné jméno
b) Rozhodněte o druhu
c) Přířaďte ke vzoru
d) Vyplňte tabulku
V každé kategorii stačí jedno cvičení.
Dobrovolný úkol - Přídavná jména x Příslovce
2. Zápis do sešitu
Slovesa
- tvary jednoduché - jsou vyjádřeny jením slovem (čekám)
- zvratná slovesa - vrtí se, získá si (jsou to tvary se zájmenem se)
- tvary složené - jsou vyjádřeny více slovy (utekl jsi)
3. Doplňte do slov i, í/y, ý.
Nezapomeňte se podepsat.
4. Rozlište jednoduché a složené tvary.
Stačí napsat např.: jednoduché: olíznout, uviděl....
Nezapomeňte se podepsat :-)
5. Spočítejte zvratná slovesa a infinitivy.
Nezapomeňte se podepsat.
Krásné odpoledne.
Pátek 24. 4.
Český jazyk
Moji milí,
dnes už je pátek, tak rychle do toho, máme skoro hotovo. :-)
1. Učebnice str. 86/ cv. 4 - Přečtěte si úryvek z písně a zkuste podle něj říci, co se děje na jaře.
a) Přečtěte slova, která se rýmují.
b) Převeďte text do času minulého.
c) Píseň si zazpívejte.
https://www.youtube.com/watch?v=JEC-LU3qs-k
2. Zápis do sešitu
Slovesný způsob
- způsob oznamovací - vyjadřuje oznámení (maluji, namalovali, namaluje...)
- způsob rozkazovací - vyjadřuje rozkaz (maluj, malujme, malujte...)
- způsob podmiňovací - vyjadřuje, že by děj mohl proběhnout (namaloval bych, namalovali bychom...)
3. Pracovní sešit str. 8/ cv. 1 - Přečtěte si přísloví a pranostiky a vyhledejte v nich slovesné tvary. Podtrhněte je vlnovkou.
a) Slovesné tvary zařaďte správně do tabulky.
Po splnění si vše pečlivě zkontrolujte podle klíče.
4. Dobrovolný úkol.
Didakta.cz - Ohebné slovní druhy 1 - Slovesa - Procvičování
a) Najděte sloveso
b) Určete osobu
c) Číslo jednotné nebo množné?
Stačí od každého jedno cvičení.
Čtení
Užijte si krásný víkend.
Výuka 14. 4. - 17. 4. 2020
Co mám každý den udělat, co nás čeká a nemine. :-)
Tento týden máme jen čtyři pracovní dny.
Hurá do práce!
Úterý 14. 4.
Český jazyk
Krásné dopoledne,
jdeme na to. :-)
1. Rozcvička
Podle tabulky, kterou máte na straně 79, říkejte slovní spojení v daném pádě a čísle.
sestřin kamarád (č. mn., p. 3.), bratrova bunda (č. j., p. 2.), dědečkovo stavení (č. j., p. 7.), králův rytíř (č. mn., p. 6.), řidičovo auto (č. j., p. 7.), Filipův pes (č. mn., p. 4.), Evino kotě (č. j., p. 3.), Otova kniha (č. mn., p. 2.), tetina oslava (č. j., p. 6.)
2. Do vět doplňte vhodná slova z nabídky.
3. Učebnice str. 80/ cv. 6
a) Rozhodněte, zda je zvýrazněné slovo přídavné jméno přivlastňovací, nebo podstatné jméno. Úkol napište do sešitu. Přivlastňovací přídavná jména zakroužkujte, podstatné jméno podtrhněte.
b) Vyhledejte podstatné jméno pomnožné.
Správné řešení bude příští týden v aktualitách. Nemusíte posílat.
4. Procvičujte koncovky přídavných jmen:
https://www.pravopisne.cz/2015/05/procvicovani-koncovek-pridavnych-jmen-pravokviz/
https://www.umimecesky.cz/doplnovacka-koncovky-pridavnych-jmen-1-uroven/1226
Mějte se krásně.
Středa 15. 4.
Český jazyk
Krásné dopoledne.
1. Drobná rozcvička
Určete slovní druhy a u přídavných jmen uveďte jejich druh. Které slovo se do řady nehodí?
2. Učebnice str. 82/ cv. 4. Z nabídky doplňte chybějící části názvů českých obcí. Nezapomeňte na velká písmena, jsou to názvy. Cvičení napište do sešitu.
3. Učebnice str. 83/ cv. 8
a) Cvičení napište. Doplňte í, í/y, ý.
b) Barevně rozlište druhy přídavných jmen.
Řešení příští týden v aktualitách.
4. Dobrovolný úkol:
Poproste maminku, tatínka, babičku, dědečka, tetu, strýce, sestru nebo bratra o nadiktování textu ze strany 83/ cv. 10
Čtvrtek 16. 4.
Český jazyk - sloh
2. Najděte si podobný krátký příběh a napište jeho osnovu do školního sešitu.
3. Pravopisné cvičení
https://www.pravopisne.cz/2012/10/pridavna-jmena-souhrnne-cviceni-5-10/ - výsledek mi, prosím, odešlete.
Čtení
Pracujte na čtenářském deníku - udělejte si chvilku, vezměte si knížku, pohodlně se usaďte a s chutí do čtení.
Otázka za duben: Chtěl by se hlavní hrdina učit doma, nebo by raději chodil s dětmi do školy? Zdůvodni jeho přání.
Čtenářský deník za duben pošlete do 4. května.
Pátek 17. 4.
Český jazyk - sloh
Nezapomeňte, že každou část vyprávění píšeme do samostatného odstavce. Jeden odstavec je jeden bod osnovy. Přečtěte si jej a zkuste ho nazvat. Tak vytvoříte osnovu.
2. Napište krátké vyprávění o velikonočních prázdninách. (Stačí jedna strana v sešitě). Nezapomeňte na nadpis a osnovu.
Užijte si víkend.
Výuka 6. 4. - 8. 4. 2020
Co mám každý den udělat, co nás čeká a nemine. :-)
Tento týden máme jen tři pracovní dny. Od čtvrtka jsou velikonoční prázdniny.
Hurá do práce!
Pondělí 6. 4.
Český jazyk
Krásné dopoledne.
1. Podívejte se na video a zopakujte si shodu přísudku s podmětem. Budeš ji hned v druhém úkolu potřebovat. :-)
https://edu.ceskatelevize.cz/shoda-prisudku-s-podmetem-5e442279e173fa6cb524ac41
2. Dolňte i/y a nezapomeň se podepsat.
3. Shodu přísudku s podmětem jsme si zopakovali. A teď se zase vrátíme k přídavným jménům. Rozcvička.
Slovní spojení říkej v daném čísle a pádě:
horní polička (č. j., p. 7.) motýlí křídlo (č. mn., p. 4.) domácí strava (č. j., p. 2.)
včelí roj (č. mn., p. 3.) cizí jazyk (č. mn., p. 7.) hovězí maso (č. j., p. 4.)
letní bouřka (č. j., p. 6.) ryzí zlato (č. j., p. 2) dopisní papír (č. mn., p. 6.)
a) S danými spojeními vytvořte věty a ty napište do školního sešitu. - zkontrolujte společně s rodiči, pokud budete chtít, můžete pro kontrolu poslat i mně.
4. Vezměte si učebnici. Najděte stranu 78/ cvičení 6.
a) Pozorně si přečtěte text a zkuste zopakovat vše, co jste si zapamatovali.
b) Rozhodněte, které informace najdete v textu. Nezapomeňte se podepsat.
c) V textu vyhledejte přídavná jména měkká a podstatná jména, která k nim patří. Stačí na folii, pokud nemáte, musíte do sešitu.
d) U přídavných jmen určete jejich rod, číslo a pád. Najděte první čtyři a odpovědi mi odešlete.
Čtení
Pracujte na čtenářském deníku - udělejte si chvilku, vezměte si knížku, pohodlně se usaďte a s chutí do čtení.
Otázka za duben: Chtěl by se hlavní hrdina učit doma, nebo by raději chodil s dětmi do školy? Zdůvodni jeho přání.
Čtenářský deník za duben pošlete do 4. května.
Úterý 7. 4.
Český jazyk
Hezké ráno.
Jdeme na to. :-)
1. Vezměte si učebnici. Najděte stranu 79/ cv. 1. Podle kartiček se jmény říkejte, čí jsou věci na obrázku.
2. Zápis do sešitu.
Přídavná jména přivlastňovací
- skloňují se podle vzorů otcův a matčin.
- rod přídavného jména poznáme odle podstatného jména, ke kterému příd. jm. patří.
Příklad: Michalův papoušek - rod mužský životný, Aniččiny knihy - rod ženský, Lenčino kolo - rod střední
3. Pečlivě se podívejte na přehled skloňování přídavných jmen podle vzorů otcův, matčin - nic nepište, jen si přečtěte.
4. Pracovní sešit str. 6/cv. 1 - Z podstatných jmen utvořte přídavná jména přivlastňovací. Až budete mít hotovo, zkontrolujte si podle zadního klíče.
Nepovinný úkol: Zjistěte, ke které známé písni napsal slova Josef Kajetán Tyl, hudbu složil František Škroup. Jak se jmenovala divadelní hra, ve které tato píseň poprvé zazněla?
5. Pracovní sešit str. 6/cv. 2 - Podle tabulky skloňování přídavných jmen přivlastňovacích (učebnice str. 79) doplňte vynechaná písmena v koncovkách. Zkontrolujte podle klíče.
6. Nepovinné úkoly:
Další možnosti procvičování koncovek podstatných a přídavných jmen online.
https://www.umimecesky.cz/doplnovacka#kc36
Zkuste si kvíz:
https://www.pravopisne.cz/2016/07/koncovky-pridavnych-jmen-v-souhrnnem-cviceni-4-pravokviz-15/
Hezké úterý.
Středa 8. 4.
Český jazyk
Krásné dopoledne.
1. Procvičte si koncovky přídavných jmen v kvízu.
https://www.pravopisne.cz/2016/07/koncovky-pridavnych-jmen-v-souhrnnem-cviceni-3-pravokviz-15/
https://www.pravopisne.cz/2016/03/pridavna-jmena-souhrnne-cviceni-pravokviz-12/
2. Najděte si v pracovním sešitě str. 6/ cv. 1 - Přídavná jména - opakování
- Doplňte vynechaná písmena
a) Ve druhé větě určete slovní druhy.
b) Vyhledejte přídavná jména.
c) Zkuste vysvětlit, co je to loutna.
d) Doplňte synonyma ke slovům.
Po vypracování si vše pečlivě zkontrolujte a popřípadě opravte podle klíče.
3. Doplňte koncovky přídavných jmen
4. Nepovinný úkol:
Pracovní sešit str. 6/ cv. 2 - Do přídavných jmen v nabídce doplňte vynechaná písmena. Pak slova doplňte ve správném tvaru do vět. Zkuste vysvětlit, jak větám rozumíte.
Zkontrolujte podle klíče.
Krásné Velikonoce.
Výuka 30. 3. - 3. 4. 2020
Co mám každý den udělat, co nás čeká a nemine. :-)
Pondělí 30. 3.
Český jazyk
Krásné dopoledne.
Usmějte se a s chutí do práce.
1. Vyjmenujte všechny slovní druhy a u každého si udělejte dřep.
2. Rychle určujte slovní druhy - napište čísla, podepište se a odešlete.
3. Z těchto slov (pes, košík, miska, protože, aby, běhat, haf, v, a, každý, vychovaný, doma, vodítko, pohyb, ať, krmit, náš, hodně, třikrát, venku, zdravý, do, veselý, tento, do, na) si jich pět vyberte a napište krátký příběh do školního sešitu. Úkol mi neposílejte, jen si ho doma přečtěte. Já si ho poslechnu, až se uvidíme ve škole, nebo na online setkání.
4. V pracovním sešitě str. 4 udělejte cvičení 5. Je potřeba doplnit koncovky přídavných jmen. Nezapomeňte si vždy říct: pomal_ hlemýždi - mladí hlemýždi = pomalí hlemýždi. Úkol si pečlivě zkontrolujte podle zadního klíče, není nutné mi posílat.
5. Nepovinný úkol.
Další možnosti procvičování koncovek podstatných a přídavných jmen online.
Čtení
Pracujte na čtenářském deníku.
Mnozí máte čtenářské deníky ve škole. Nevadí, zápis napište na počítači a pošlete mi ho mailem.
Knížky za březen pošlete do 3. 4. (Otázku na březen najdete v Aktualitách)
Otázka za duben: Chtěl by se hlavní hrdina učit doma, nebo by raději chodil s dětmi do školy? Zdůvodni jeho přání.
Krásný den.
Úterý 31. 3.
Český jazyk
Dobré dopoledne.
Co nás dneska čeká a nemine.
1. Rychlá rozcvička, nic nepiš, jen si říkej nahlas - učebnice str. 72/ cv. 5 - přečtěte si text, vyhledejte v něm přídavná jména a rozlište jejich druhy. Víte jak? Kdyby ne, pomůže Vám sešit, tam to máte zasané.
2. Pro zasmání.
"Moniko, " povídá paní učitelka, "co znamená pořekadlo Co nemáš v hlavě, musíš mít v nohách?" "To znamená, to znamená...," přemýšlí Monika. A pak třída uslyší Moničinu odpověď: "To znamená, že mohu být třeba hloupá, jen když mám krásné nohy."
a) Vysvětlete význam pořekadla z textu.
b) Pořekadlo si napište do sešitu a určete slovní druhy. Nemusíte mi posílat.
3. Učebnice str. 75/ cv. 6 - Podle příkladu napište do školního sešitu prvních pět spojení v množném čísle. Pozorujte, jak se mění souhlásky před koncovkou -í.
4. Zápis do školního sešitu:
Tvrdá přídavná jména
- před kocovkou -í se mohou v 1. a 5. pádě č. mn. rodu muž. živ. některé souhlásky měnit.
příklad:
Souhláska: h - z (drahý strýček - drazí strýčkové), ch - š (hluchý dědeček - hluší dědečkové), k - c (krotký srnec - krotcí srnci), r - ř (dobrý člověk - dobří lidé),
Přípona: -ský - ští (horský vůdce - horští vůdcové), -cký - čtí (anglický - angličtí), -čký - čcí (maličký - maličcí).
5. Procvičování koncovek podstatných jmen - co je správně, uvidíte hned, nemusíte posílat. :-)
https://www.pravopisne.cz/2016/03/koncovky-podstatnych-jmen-4-pravokviz-12/
https://www.pravopisne.cz/2016/03/koncovky-podstatnych-jmen-4-pravokviz-12/
Mějte se krásně.
Středa 1. 4.
Český jazyk
1. Doplňte do slov správné i, í/y, ý - zase nezapomeňte na podpis. Pokud Vám nejde text poslat, stačí si přepsat do sešitu. Tento úkol bych ráda zkontrolovala.
2. Pracovní sešit str. 4 - už nám zbývá jen cvičení 6. Po vyplnění si pečlivě zkontrolujte podle zadního klíče.
3. Máme tu novinku. Ale ničeho se nebojte, těžké to nebude. :-)

4. Podívejte se na obrázek a jen si zkuste ústně odpovědět na otázky pod myšlenkovou mapou.
5. Zápis do školního sešitu.
Skloňování přídavných jmen měkkých
- mají v 1. pádě všech rodů obou čísel stejnou koncovku -í (lesní porost - ten, lesní mýtina - ta, lesní křoví - to).
- skloňují se podle vzoru JARNÍ.
6. Podívejte se do učebnice na str. 77 na přehled skloňování přídavných jmen podle vzoru jarní. - nic nepište, jen se pořádně podívejte, budeme to potřebovat.
7. Pracovní sešit str. 5/ cv. 1 - Napište přídavná jména v daném pádě, čísle a rodě. Po napsání si zkontrolujte podle zadního řešení.
To je pro dnes vše. :-)
Čtvrtek 2. 4.
Český jazyk
Včera jsme si řekli něco o přídavných jménech měkkých. Dnes si je zkusíme zopakovat.
1. Pracovní sešit str. 5/cv. 2
2. Pracovní sešit str. 5/cv. 3
3. Pracovní sešit str. 5/cv. 4
Cvičení si zkontrolujte podle zadního klíče.
4. Ještě si zkuste jeden kvíz z pravopisne.cz - hned budete vědět, zda koncovky přídavných jmen tvrdých a měkkých začínáte zvládat.
Nezapomeňte: A) Musím zjistit, zda se jedná o přídavné jméno tvrdé, nebo měkké
- u tvrdých přídavných jmen se mi koncovky v rodech mění - mladý - r. muž., mladá - r. žen., mladé - r. stř.,
- u měkkých přídavných jmen zůstavá koncovka stejná - jarní - r. muž., jarní - r. žen., jarní - r. stř.
B) Nezapomeňte si říct vzor (trvdá přídavná jména - mladý, měkká přídavná jména - jarní)
C) Postup: živ_ plot - živá, živé, živý = trvdé přídavné jména, živ_ plot - mladý plot = ŽIVÝ PLOT
https://www.pravopisne.cz/2015/05/procvicovani-koncovek-pridavnych-jmen-pravokviz/
5. Pokud máte ještě chuť, můžete si ještě vyzkoušet:
https://www.pravopisne.cz/2015/03/pravopis-pridavnych-jmen-pravokviz-15
Čtení
Pracujte na čtenářském deníku. Zítra je termín odevzdání knihy za březen. :-)
To je vše. Mějte se hezky.
Pátek 3. 4.
Český jazyk
Krásný den.
Dnes budeme jen opakovat.
1. Zamyslete se. Co máte rádi k jídlu? Na co máte chuť?
Zkuste na str. 5 v pracovním sešitě vytvořit jídelníček. Použijte co nejvíce přídavných jmen měkkých. Jídelníček vyzdobte podle vlastní fantazie. Pokud budete chtít, můžete mi úkol poslat.
2. Pracovní sešit str. 6/ Přídavná jména - opakování
cvičení 1 - doplňte vynechaná písmena, a) - určete slovní druhy, b) - vyhledejte přídavná jména, c) - vysvětlete, d) - dopňte synonyma
3. Pracovní sešit str. 7/ cv. 4
Cvičení na stranách 6 a 7 opět můžete zkontrolovat podle řešení na zadní straně. Není nutné fotit a posílat.
4. Dobrovolný úkol.
Poproste maminku, tatínka nebo babičku, dědečka, ať Vám nadiktují diktát z pracovního sešitu na straně 4. Pak si můžete společně zkontrolovat.
Mějte se krásně. Užijte si víkend